تابلو سازی یکی از صنایعی است که امروزه شکلی دگرگون به خود گرفته و یکی از شاخه های تبلیغات میباشد.( تبلیغات شامل برندینگ، طراحی چاپ، نما، روانشناسی رنگ و مخاطب و..می باشد.) به بیانی دیگر می توان گفت تابلو سازی به فرآیند طراحی و ساخت انواع تابلوهای تبلیغاتی گفته می شود که نیازمند تخصص در این زمینه می باشد.طراحی یکی از زیر شاخه های اصلی در تابلو سازی می باشد به طور کلی می توان گفت برخی از مهمترین شاخه های تابلو سازی شامل طراحی و ساخت انواع حروف برجسته، طراحی و ساخت تابلو فلکسی ، طراحی و ساخت بیلبورد، طراحی و ساخت نمای کامپوزیت، طراحی و ساخت نمای ترمووود می باشد.

تاریخچه تابلو سازی( تابلو سازی جدید )
شواهد موجود نشان می دهد تابلو سازی از دوره رنسانس رونق گرفته است، در این دوره واحد های تجاری در قالب فروشگاه و کارخانجات شکل گرفتند، در نتیجه هر کدام برندی را به خود اختصاص دادند و نیازمند تبلیغات بودند. تا سال 1990 میلادی تابلو سازی منحصر به شیشه و شبرنگ بود اما در حال حاضر این صنعت بیشتر از 10 شاخه تخصصی دارد و داشتن تخصص الکترونیکی و کامپیوتری از لازمه های شغلی هر تابلو ساز حرفه ای به شمار می رود.
تابلو سازی جدید دستخوش تغییرات بسیاری شده است و در حال حاضر به چندین دسته و مدل مختلف تقسیم میشود. امروزه از تابلو به عنوان قویترین و اصلی ترین رسانه در تبلیغات استفاده می شود. در گذشته ای نه چندان دور به سبب محدودیت ها و عدم تنوع در متریال تابلوسازی ، انتخاب های اندکی پیش روی مشتریان بود، اما در حال حاضر به علت ورود متریال مختلف به ایران، تحولی عظیم در این صنعت پدید آمده است.
نکات مهم در طراحی تابلو تبلیغاتی (نورپردازی-پس زمینه-رنگ آمیزی و
برای جلب توجه بیشتر از طریق تابلوهای تبلیغاتی لازم است نکات زیر را در نظر بگیرید :
استفاده از افکت های زیبای نور در رنگ های متنوع : استفاده از نور در صنعت تابلو سازی بسیار حائز اهمیت است زیرا که می تواند جلوه ای متفاوت و زیبا به تابلو شما ببخشد اهمیت این موضوع در تابلوهایی از جنس چلنیوم ، نئون ، LED ، فلکسی و لایت باکس بسیار بیشتر است، زیرا که نور پردازی در این زمینه حرف اول را میزند.
برجسته سازی تابلو و استفاده از زمینه های خاص و مدرن : همان طور که میدانید زمینه اهمیت خاص خود را دارد اما استفاده از حروف برجسته که این روز ها بسیار رایج شده است، می تواند جلوه ای متفاوت اما زیبا به تابلوی شما ببخشد.
رنگ آمیزی مناسب :برای انتخاب رنگ امیزی مناسب نیازمند اطلاعاتی در مورد روانشناسی رنگ ها و تاثیر هر کدام است اگر با این اطلاعات آشنایی داشته باشید می توانید رنگ مناسب را انتخاب نموده و تاثیر بسزایی در نظر مشتریان داشته باشید.
اشتباهات رایج در تابلو سازی
برخی از مهمترین اشتباهات رایج در ساخت تابلوهای تبلیغاتی به این شرح است:
جانمایی مکان نصب تابلو : جانمایی محل نصب تابلو از اهمیت ویژه ای برخوردار است در مورد این موضوع لازم است به نکاتی از جمله مخاطبان اصلی، محل مناسب برای نصب، نوع دید و…. توجه ویژه ای نمایید.هنگامی که تابلوی شما حاوی اطلاعات زیادی می باشد، لازم است آن را در محیطی نصب کنید که بینندگان فرصت بیشتری برای مطالعه آن داشته باشند در ضمن لازم است از تابلوهای بزرگتر استفاده نمایید و بهترین طراحی را برای آن انتخاب کنید.
انتخاب عکس های نامناسب :یکی از اشتباهاتی که ممکن است برای طراحی تابلو انجام دهید استفاده از عکس های نامناسب و یا متعدد است زیرا برای تماشای همه آن مشتریان به زمان زیادی نیاز دارند.برای این منظور به شما پیشنهاد می کنیم به جای استفاده از چندین قطعه عکس از یک عکس جذاب استفاده کنید تا در جلب توجه افراد موثر باشد.
استفاده از عنوان های نامناسب در تابلو های تبلیغاتی : یکی از مشکلات تابلوهای تبلیغاتی استفاده از عنوان های نامناسب است شما باید در نظر بگیرید که مخاطب شما اغلب چند ثانیه برای تماشای تابلوی شما وقت دارد و شما فقط همان چند ثانیه را وقت دارید تا توجه او را جلب کنید.استفاده از عنوانی ساده و جذاب بهترین کار خواهد بود. اما در انتخاب عنوان و متن تابلو نکات زیر را نیز در نظر بگیرید:
نوع سرویس و خدماتی که ارائه می کنید.
امتیاز ویژه شما برای مخاطب
بیان چگونگی حل مشکلات مخاطب
برتری های شما نسبت به رقیب تان
متن طولانی : بی شک استفاده از متن های طولانی در تابلو مخاطب شما را خسته خواهد نمود، پس سعی کنید از متن هایی با محتوای کوتاه و پر مفهوم برای تابلوهای خود استفاده نمایید. تنها کافی است به بیان پیشنهادات خود برای مشتریان بپردازید.
عدم درج اطلاعات تماس : درج راهای تماس مختلف تنها باعث سردرگمی مشتریان شما می شود، از همین روی توصیه می کنید تنها یک راه تماس با فونت درشت بر روی تابلوی خود استفاده نمایید.
تاثیر باور نکردنی تابلو تبلیغاتی در رونق کسب و کار و افزایش درآمد شما




تابلو سازی یکی از ابزار های مهم برای دیده شدن و در واقع جلب مشتری می باشد، شما با استفاده از تابلو می توانید محصول و خدمات خود را معرفی کنید که این امر خود موجب جلب توجه مشتریان می شود. تابلو سازی در عصر حاضر بسیار رواج یافته است به گونه ای که می توان گفت ساخت تابلو دیگر پرداخت هزینه محسوب نمی شود بلکه می توان به آن به شکل یک سرمایه گذاری نگاه کرد.یک تابلو تا هر مقدار که زیبا، با کیفیت و دارای نورپردازی بهتری باشد، در جلب توجه و جذب مشتریان بهتر عمل خواهد نمود.
تابلو سازی نسبت به سایر ابزار های تبلیغاتی بیشتر مورد توجه قرار می گیرد، زیرا که ابزارهای تبلیغات دیگر نظیر تراکت ها، جلب توجه آنچنانی برای مردم نداشته و حتی ممکن است پس از دریافت آن بدون نگاه کردن به موضوعات ذکر شده در تراکت آن را دور بیاندازند در صورتی که نصب تابلوهای تبلیغاتی معمولاً به مدت طولانی در محیط نصب می شوند و همین امر موجب می شود جلوه توجه نماید.از طرفی تابلو ساخته شده در برابر تغییرات آب و هوایی مقاوم بوده و در طول زمان آسیب نخواهد دید در ضمن می توانید در صورت نقل مکان محیط تجاری خود ، تابلو را به محیطی دیگر منتقل نمایید.
منبع: تابلو سازی نیکان تیام تولید کننده انواع تابلوهای تبلیغاتی و تابلو چلنیوم در تهران http://www.nikantnt.com/